Plaça de Catalunya -Fuente #Barcelona

Plaça de Catalunya -Fuente: www.barcelona.de

Por: Natàlia Cantó Milà, Red Simmel -Catalunya

 

Com la de tot gran autor, l’obra de Simmel està plena de pistes, preguntes, idees i models analítics per investigar el món que ens envolta; idees, preguntes i pistes que en el seu moment feren que Simmel se centrés en determinats aspectes de la realitat social i arribés a algunes intuicions i respostes parcials. Avui dia no ens trobem immersos en la mateixa xarxa relacional que sintèticament anomenem societat que conegué i en la qual visqué Simmel. Si pensem que ell afirmava que a la societat qualsevol petit canvi d’un dels elements que són dins aquesta xarxa de relacions provoca un canvi de la totalitat d’aquestes relacions, és evident que, als seus ulls, ens trobem avui en una xarxa relacional que ha sofert innumerables modificacions des que ell es preguntava per la modernitat berlinesa de principis del segle XX o per la destrucció del món com l’havia conegut des d’un balcó d’Estrasburg.

Treballar amb Simmel, com amb Durkheim, Mauss, Halbwachs… o tants altres autors que anomenem clàssics, no vol dir doncs fer-nos les mateixes preguntes i molt menys desenvolupar les mateixes respostes que ens proposaren ells. Vol dir destil·lar dels seus escrits conceptes que ens semblen útils (tot i que en força ocasions revisables), aproximacions analítiques fructíferes i anàlisis que ens ofereixen interessants contrasts amb allò que ens volem preguntar.

Treballar amb un clàssic, quan no estem fent història de la sociologia o un treball exegètic de la seva obra, no vol pas dir fer un treball que roman immanent en el llegat que hem rebut d’aquest autor, si no que, amb un irreverent i alhora immens respecte, ens agafem els elements que la seva obra ens ofereix per construir models nous, preguntes noves, combinacions noves… per arribar a respostes que ens permetin comprendre millor el món des del qual escrivim, en el qual vivim i el qual estudiem. Un món que els clàssics no conegueren i que mai pogué ser, doncs, el seu objecte d’estudi.

***

¿Cómo investigar con Simmel?

 

Como la de todo gran autor, la obra de Simmel está llena de pistas, preguntas, ideas y modelos analíticos para investigar el mundo que nos rodea; ideas, preguntas y pistas que en su momento hicieron que Simmel se centrara en determinados aspectos de la realidad social y llegara a algunas intuiciones y respuestas parciales. Hoy en día no nos encontramos inmersos en la misma red relacional que sintéticamente denominamos sociedad que conoció y en la cual vivió Simmel. Si pensamos que él afirmaba que a la sociedad cualquier pequeño cambio de uno de los elementos que están dentro de esta red de relaciones provoca un cambio de la totalidad de estas relaciones, es evidente que, a sus ojos, nos encontramos hoy en una red relacional que ha sufrido innumerables modificaciones desde que él se preguntaba por la modernidad berlinesa de principios del siglo XX o por la destrucción del mundo como lo había conocido desde un balcón de Estrasburgo.

Trabajar con Simmel, como con Durkheim, Mauss, Halbwachs… o tantos otros autores que denominamos clásicos, no quiere decir pues hacernos las mismas preguntas y mucho menos desarrollar las mismas respuestas que nos propusieron ellos. Quiere decir destilar de sus escritos conceptos que nos parecen útiles (a pesar de que en bastantes ocasiones revisables), aproximaciones analíticas fructíferas y análisis que nos ofrecen interesantes contrastes con aquello que nos queremos preguntar.

Trabajar con un clásico, cuando no estamos haciendo historia de la sociología o un trabajo exegético de su obra, no quiere decir hacer un trabajo que permanece inmanente en el legado que hemos recibido de este autor, si no que, con un irreverente y a la vez inmenso respeto, tomamos los elementos que su obra nos ofrece para construir modelos nuevos, preguntas nuevas, combinaciones nuevas… para llegar a respuestas que nos permitan comprender mejor el mundo desde el cual escribimos, en el cual vivimos y el cual estudiamos. Un mundo que los clásicos no conocieron y que nunca pudo ser, pues, su objeto de estudio.


Red Simmel :: [ Catalunya ]


Add Comment

Your email address will not be published.